چارچوب هزینه خدمات پشتیبانی نرم افزار سیستم‌های مالی و سازمانی پویا پیوند

خدمات پشتیبانی نرم‌ افزار بلافاصله پس از خرید نرم‌افزار آغاز می‌شود. دوره گارانتی نرم‌افزارهای مالی خریداری شده در فاکتور خرید قید خواهد شد که در این دوره تمامی خدمات پشتیبانی ، استقرار و آموزش  سیستم‌ها به‌صورت رایگان عرضه می‌شود این دوره حداقل ۳ ماه می‌باشد. پس از انتقضای دوره گارانتی انجام خدمات پشتیبانی منوط به عقد قرارداد پشتیبانی سالیانه می‌باشد.

الف) انواع خدمات پشتیبانی نرم افزار

انواع خدمات پشتيباني نرم افزار قابل ارائه، در هشت زمينه به شرح زير قابل تفكيك است:

رفع خطاهاي احتمالي نرم‌افزار(Bugs of Programs)  كه ممكن است در طول دوران بهره‌برداري از سيستم بروز نمايد. رفع اين قبيل موارد، همواره بر عهده پویا پيوند بوده و به شرط داشتن قرارداد پشتیبانی سالیانه،  هزينه‌اي شارژ نمي‌شود.

اعمال تغييرات و تطبيق نرم‌افزارِ در حال بهره‌برداري، با شرايط اجرايي مورد نيازِ ناشي از تغيير در ضوابط و مقررات قانوني جاري و ملاك عمل در كشور. از جمله اين موارد، تغيير در ضوابط و مقررات بيمه، ماليات و بورس قابل ذكر است. هزينه اين قبيل خدمات در مبلغ ثابت هزينه ساليانه خدمات پشتيباني منظور شده است.

توضيح يك :

پاره‌اي از تغييرات فوق، در حد تغيير پارامتر و ضرايب سيستم است كه بنا به ماهيت پارامتريك بودن سيستم، تغيير نرم‌افزار تلقي نمي‌شود و لذا نيازمند پشتيباني نرم افزار نيست. اين قبيل تغييرات معمولاً توسط خريدار انجام مي‌پذيرد. بخش ديگري از تغييرات فوق، معمولاً فراتر از تغيير پارامتر و ضرايب سيستم است و لازم است تغييراتي در نرم‌افزار داده شود. اين قبيل تغييرات به لحاظ ضرورت حفظ يكپارچگي راه‌حل سازماني پویا پیوند و لزوم وجود نسخه واحد از نرم‌افزار فوق، توسط پویا پیوند اعمال و نسخه جديد نرم‌افزار براي خريدار نصب مي‌شود.

ارائه نسخه‌هاي ارتقاء يافته ناشي از توسعه مداوم سيستم سازماني پویا پیوند كه به‌منظور تبعيت از الزامات قانوني جديد، بهبود و گسترش امكانات، تسهيل عمليات، افزايش‌كارايي و اثربخشي، در چارچوب سياست‌هاي پویا پیوند به انجام مي‌رسد. نسخه‌هاي ارتقاءيافته سيستم سازماني پیوند، درچارچوب قرارداد پشتيباني براي خريداران داراي قرارداد معتبر، نصب مي‌شود.

ارائه خدمات موردي در زمينه پشتيباني راهبري سيستم، مانند اصلاح داده‌هاي ثبت شده است.

اجراي آموزش براي افراد جديد يا بازآموزي افراد موجود و نيز ارائه خدمات مشاوره‌اي در زمينه‌هاي مختلف مانند تحليل روش‌هاي جديد كسب‌وكار، برگزاري مجامع، بستن حساب‌ها و تنظيم صورت‌هاي مالي.

توسعه امكانات موجود براي مواردي كه خارج از الزامات قانوني و عرف توسعه سيستم باشد. اين قبيل درخواست‌ها، معمولاً قوانين كسب‌وكار را تحت تاثير قرار نمي‌دهد. هزينه اين قبيل خدمات طی قرارداد جداگانه  به صورت نفرساعتي شارژ و دريافت مي شود.

توسعه براي ايجاد امكانات جديدي كه خريدار درخواست نمايد. هزينه اين قبيل موارد، حسب مورد پس از بررسي، به خريدار پيشنهاد و درباره انجام آن قبلاً توافق مي‌شود.

تبدیل اطلاعات از سیستم‌های مالی تحت داس سینا پیوند به‌صورت رایگان در دوره گارانتی انجام می‌شود تبدیل اطلاعات از سایر سیستم‌های مالی شرکت‌های دیگر پس از بررسی و اعلام و توافق برای هزینه آن انجام می‌گردد.

ب ) هزینه خدمات پشتیبانی نرم افزار

مبلغ ثابت هزینه سالیانه خدمات پشتیبانی نرم افزار

هزینه خدمات پشتیبانی بین بیست تا سی درصد مبلغ خرید نرم‌افزار (حق‌ليسانس) و براساس پیش‌بینی ساعات خدمات برای یک سازمان یا بنگاه برآورد می‌گردد و برای سال‌های بعد براساس نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی به مبلغ خدمات پشتیبانی اضافه می‌شود.

نرخ نفر ساعت خدمات پشتیبان

اگر ساعات خدمات انجام شده بیش از ساعات خدمات پیش‌بینی شده در سال باشد خدمات ساعات اضافی براساس نفر ساعت محاسبه می‌گردد نرخ نفر ساعت خدمات مازاد در قرارداد پشتیبانی براساس نرخ‌های سال مربوطه مشخص خواهد شد.

نوع خدمت

اصلاح داده ها و رفع اشکالات ناشی از راهبری نادرست خریدار

مشاوره، آموزش ، توسعه و استقرار مجدد سیستم

نمونه متن قرارداد پشتیبانی نرم افزار

مقدمه

اين قرارداد در تاریخ كه از اين پس خریدار  ناميده مي‌شود از یک طرف و  شركت مشاورین داده‌پردازي پويا پيوند ايرانيان شماره ثبت ۳۸۹۲۱۲ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۳۸۹۴۹۶به نمايندگي …… كه من‌بعد فروشنده ناميده مي‌شود، با رعايت مواد و شرايط زير منعقد گرديد و مفاد آن از تاريخ امضاء قرارداد براي طرفين لازم‌الاجرا است.

ماده یک) موضوع قرارداد :

ارائه خدمات پشتیبانی نرم‌ افزار های مالی پیوند تحت ویندوز شامل سیستم های………. حداکثر  به مدت …..  ساعت در طول مدت قرارداد

ماده دو) مدت قرارداد پشتیبانی نرم افزار:

مدت قرارداد از تاريخ  مي‌باشد. پس از اتمام اين مدت با توافق كتبي طرفين و بر اساس شرايط مورد توافق قابل تمديد خواهد بود.

ماده سه ) مبلغ قرارداد پشتیبانی نرم افزار

تبصره یک: در صورت استفاده کامل از … ساعت خدمات پشتیبانی، خدمات مازاد  با نرخ ساعتی ……. تا انتهای سال ….. انجام خواهد شد و فاکتور جداگانه‌ای برای خدمات مازاد با احتساب مالیات و عوارض ارزش افزوده سال …….. از طرف فروشنده صادر می‌گردد  .

ماده چهار) حدود خدمات و تعهدات فروشنده :

خدمات و تعهدات فروشنده  شامل موارد ذیل می‌باشد:

ارائه خدمات و رفع اشكال از راه دور از طريق اينترنت،

امکان ارائه خدمات و رفع اشکال به‌صورت تلفنی،

همچنین ارائه خدمات حضوری به منظور رفع اشکالات برای استفاده از سیستم‌های مالی موضوع قرارداد در محل خریدار (شهر تهران بزرگ)   حداكثر ۴۸ ساعت پس از تماس تلفني یا تقاضای کتبی (در روزها و ساعات اداری و کاری)  بنا به درخواست خریدار انجام می‌شود.

تمام اشکالات ابتدا به صورت تلفنی و غیر حضوری (ارتباط از راه دور) رفع می‌شود. در صورتی که مشکل مرتفع نشد به صورت حضوری و اعزام کارشناس به محل انجام می‌شود تشخیص مراجعه حضوری با کارشناس شرکت فروشنده می‌‌باشد.

آموزش سیستم‌های مورد قرارداد

نظارت بر تهيه پشتيبان از اطلاعات خریدار

ارائه نسخه‌های جدید نرم‌افزار و به‌روز نمودن آنها به‌منظور ارائه امکانات جدید و رفع خطاهاي احتمالي نرم‌افزار كه ممكن است در طول دوران بهره‌برداري از سيستم بروز نمايد.

تطبيق نرم‌افزارِ در حال بهره‌برداري، با تغييرات قوانین اجرایی جدید در کشور که جزء امکانات نرم‌افزار مربوطه باشد. به‌عنوان مثال تغییر در نحوه محاسبات مالیات حقوق و یا تغییردر ساختار فایل سه ماهه خرید و فروش سازمان امور مالیاتی و موارد مشابه.

تبصره دو: خدمات پشتیبانی شامل ايجاد امكانات جديدي كه خريدار به‌صورت سفارشی درخواست نمايد نمی‌باشد. هزينه اين قبيل موارد، حسب مورد پس از بررسي و تایید انجام توسط فروشنده، به خريدار پيشنهاد و طي قرارداد جداگانه‌اي درباره انجام آن توافق مي‌شود.

تبصره سه: ساعت اداری روزهای شنبه تا چهارشنبه بین ساعات ۸ تا ۱۷ به‌جز روزهای تعطیل رسمی می‌باشد.

ماده پنج) تعهدات خریدار:

برای سرويس دهي مناسب فروشنده؛ خریدار متعهد به رعايت شرايط ذيل مي‌باشد :

معرفي مکتوب يك نفر به عنوان رابط و نماينده اصلی خریدار به فروشنده. بديهي است تنها با  هماهنگی و تایید نماینده اصلی خریدار درخواست پشتیبانی نرم افزار براي فروشنده رسميت مي‌يابد. برخی از خدمات پشتیبانی نرم افزار بنا  به تشخیص مدیریت شرکت فروشنده، فقط با ارسال تقاضای کتبی واحد درخواست‌کننده (به‌صورت فکس یا ایمیل) و تایید آن توسط نماینده خریدار انجام‌پذیر خواهد بود.

تهيه سرويس اينترنت جهت اتصال از راه دور به منظور پشتيباني.

ارائه يك نام كاربر و رمز معتبر با حدود اختيارات لازم جهت رفع اشكال راه دور به صورت كتبي و كاملا محرمانه به فروشنده. بديهي است که فروشنده اين نام كاربر و كلمه رمز را به عنوان امانت دراختيار خود نگه مي‌دارد و تنها براي رفع اشكال از آن استفاده خواهد كرد.

فروشنده هيچگونه مسئوليتي در قبال اطلاعات كامپيوتري موجود در شبكه (شامل مالي و ساير موارد) و يا هر يك از كامپيوترهاي تحت پوشش را ندارد لذا براي رفع هرگونه سوءتفاهم و يا عواقب آتي خریدار متعهد مي‌شود نسبت به تهيه سيستم‌هاي پشتيبان از اطلاعات خود با تائيد فروشنده اقدام نمايد.

هرگونه تغييرات شبكه‌اي قبل از انجام بايد به فروشنده اطلاع داده شود.

در غير اين صورت چنانچه صدمه‌اي به اطلاعات سیستم مالی برسد؛ فروشنده هيچگونه مسئوليتي نخواهد داشت.

هزینه‌های ایاب و ذهاب کارشناسان فروشنده برای مراجعات حضوری به‌عهده خریدار می‌باشد.

ماده شش) حل اختلاف

در صورت خودداري هر يك از طرفين  از اجراي موضوع قرارداد و يا تعهدات مندرج در آن و يا بروز هرگونه اختلاف ناشي از اجرا يا تفسير قرارداد، فروشنده و خریدار سعي در حل اختلاف و تعيين حق و حقوق طرفين در اين قرارداد از طريق مراجعه به داوري هيات منتخب كارشناسان رسمي دادگستري در رشته كامپيوتر (يك نفر به انتخاب خريدار، يك نفر به انتخاب فروشنده و يك نفر به انتخاب دو كارشناس منتخب خريدار و فروشنده) خواهند نمود. راي داوري هيات كارشناسان براي طرفين لازم الاجرا است.

ماده هفت) حوادث طبیعی :

 

حوادث طبيعي (سیل ، زلزله و …) و يا حوادث غيرمترقبه مانند اختلال و قطعي در سيستم مخابراتي و اينترنت كه مانع اجراي تمام يا قسمتي از تعهدات فروشنده و يا باعث تاخير در آنها مي‌شود، از حيطه مسئوليت فروشنده خارج است.

ماده هشت) آدرس طرفین :

در زمان امضاي اين قرارداد، آدرس طرفين به شرح ذيل اعلام گرديد:

نشاني خریدار  :

نشاني فروشنده:

در صورت هرگونه تغيير در نشاني اعلام‌شده در اين ماده، طرف مربوطه موظف است مراتب را كتباً به اطلاع طرف مقابل برساند. در غير اين صورت تمامي مكاتبات به آدرس فوق انجام و به آن استناد خواهد شد.

ماده نه ) شرایط عمومی قرارداد

اين قرارداد در نه ماده سه تبصره، جمعا چهار صفحه در دو نسخه تهيه و هر دو نسخه داراي اعتبار يكسان است.

 

نام و نام خانوادگي فروشنده                                     نام و نام خانوادگی خریدار

 

سمت :                                                                      سمت :